Jak działa przelew na telefon?

Proste, szybkie i bezpłatne – przelewy na telefon to rozwiązanie, które sprawdzi się na co dzień. Wystarczy aplikacja mobilna banku i rejestracja numeru telefonu w usłudze przelewów na telefon.

Po zalogowaniu do aplikacji mobilnej wybieramy opcje, w których znajdujemy "przelewy na telefon". Zgadzamy się na rejestrację numeru telefonu w bazie BLIK, wskazując powiązany z nim rachunek dla przelewów. Wpisujemy kod PIN do aplikacji, którym potwierdzamy rejestrację. Od tego momentu możemy nie tylko wysyłać pieniądze na numer telefonu, ale również odbierać w taki sposób wykonany przelew.

Reklama

Włączenie usługi jest szybkie i bezproblemowe. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie banki udostępniają możliwość realizacji przelewów na numer telefonu, nawet jeśli oferują płatności kodem BLIK.

Przemawiać może za tym kilka czynników, w tym przede wszystkim szybkość realizacji przelewu i wygoda. Wystarczy wejść w aplikację (w zależności od dostępnej w smartfonie technologii można zalogować się tam wpisując w tym celu kod PIN lub używając odcisku palca lub skanowania twarzy), wybrać funkcję przelew na telefon i wskazać osobę, do której mają trafić pieniądze.

Banki wciąż rozbudowują tę funkcję i ulepszają jej funkcjonalności.

Sam przelew na telefon nie jest skomplikowany. Wystarczy wejść w aplikację, wybrać z książki kontaktów daną osobę, do której mają trafić pieniądze, wpisać kwotę i w następnym kroku zatwierdzić transakcję kodem PIN do aplikacji. Przelew jest realizowany natychmiast. Nie potrzebujemy uzupełniać danych odbiorcy, ani przepisywać 26-cyfrowego numeru rachunku. Sytuacji, w których przelew na telefon wygrywa z tradycyjnymi i może stanowić wygodną alternatywę dla gotówki jest wiele. Rozliczenie jednego rachunku za obiad w restauracji (gdy jedna osoba płaci, a pozostali przelewają pieniądze na numer telefonu). Przelew na telefon sprawdzi się, gdy nadawca i odbiorca są w różnych bankach. W normalnych warunkach przelew - nawet niewielkich kwot - trwa w najlepszym przypadku kilka godzin. Za ekspresowy trzeba płacić prowizję. Gdy zależy nam na czasie, np. w momencie, gdy dziecko stoi przed kasą biletową i brakuje mu na bilet lub popcorn kilku złotych możemy przelać mu pieniądze w mgnieniu oka.

Trzeba pamiętać o kilku zasadach. Jeden numer telefonu może być zarejestrowany tylko w jednej aplikacji mobilnej, tj. w jednym banku. W momencie, gdy zarejestrujemy numer w innej aplikacji - natychmiast zostaniemy wyrejestrowani z poprzedniej o czym poinformuje nas odpowiedniej treści SMS. Przelewy na telefon można wykonać tylko z poziomu aplikacji mobilnej na smartfony (większość aplikacji działa na wszystkich najpopularniejszych systemach operacyjnych), nie może to być jednak numer zagraniczny.

Co jeśli nie mamy zarejestrowanego numeru telefonu? Wciąż możemy wysłać pieniądze na numer telefonu adresata. Jeśli odbiorca także nie ma zarejestrowanego numeru telefonu dla przelewów to zostaniemy o tym odpowiednio poinformowani: "użytkownik nie ma zarejestrowanego numeru do międzybankowych przelewów na telefon w ramach BLIK". Nie oznacza to, że pieniędzy nie można przelać w ten sposób. W takiej sytuacji bank wysyła w naszym imieniu SMS powiadamiający o przelewie, a środki będą oczekiwać na przelanie przez 7 dni. W SMS otrzyma link na stronę do odebrania przelewu, na której będzie musiał podać numer rachunku. Po upływie terminu pieniądze wrócą na konto nadawcy.

Ile pieniędzy możemy przelać jednorazowo? Czy są jakieś limity dla pojedynczej transakcji chociażby ze względów bezpieczeństwa? Tego typu obostrzenia ustala każdy z banków, który udostępnia usługę. Dla jednych jest to 200 zł dziennie i nie więcej niż trzy transakcje. Dla innych 500 lub 1000 zł i nawet 20 przelewów w ciągu doby. Limity te można w wielu przypadkach zmienić z poziomu aplikacji dostosowując je do własnych potrzeb i według uznania.

Warte podkreślenia jest także, że aby zrobić przelew na telefon trzeba najpierw zalogować się do telefonu (pierwsza zapora bezpieczeństwa), następnie do aplikacji mobilnej (druga zapora) i potwierdzić przelew kodem PIN do aplikacji. Dlatego warto różnicować hasła dostępu do urządzenia i aplikacji banku.

pk

Dowiedz się więcej na temat: BLIK | przelewy | nowe technologie
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy

Partnerzy