BLIK, czyli moje płatności w telefonie

Portfel został w domu? Zdarza się. Karta płatnicza została w innej torebce lub marynarce? Bywa. Czy to oznacza, że musisz zrezygnować z zakupów, kina albo kwiatów dla ukochanej? Niekoniecznie, bo z pomocą przychodzą najnowsze technologie i telefon, o którym „nigdy” nie zapominasz.

Jak to możliwe? Polski System Płatności opracował polski system płatności mobilnych BLIK. Do projektu dołączyły główne banki działające w kraju. Co jakiś czas lista powiększa się o kolejne. I to właśnie dzięki temu rozwiązaniu w komórce możesz płacić za zakupy.

Płatność w telefonie

Reklama

Jak to działa? Po pierwsze na telefonie trzeba będzie zainstalować aplikację do bankowości mobilnej. Sprawdź czy twój bank taką posiada. Jeśli tak, to bardzo prawdopodobne, że ma także usługę BLIK. Po zainstalowaniu aplikacji trzeba będzie przejść proces autoryzacji. Bank musi sprawdzić czy to rzeczywiście ty, a nie osoba, która może chcieć się pod ciebie podszywać. Zakładamy zatem konto i w zależności od instytucji przechodzimy proces weryfikacji. Może to wyglądać np. tak że na drugi dzień dzwoni konsultant i po krótkiej rozmowie - podczas której zadaje kilka pytań weryfikacyjnych - i po pozytywnym przejściu całej procedury, będziemy w stanie zalogować się do aplikacji mobilnej. Każdy bank rozwija własną, tak więc szybki rzut oka na tę w danym banku, w którym posiadasz konto, by rozeznać się w wielu funkcjonalnościach. Aplikacje są intuicyjne i wystarczy kilka chwil, by wszystko było jasne. Ważne, żeby zidentyfikować miejsce, gdzie generowane i wyświetlane są kody BLIK, które przydadzą się do realizacji płatności i nie tylko.

BLIK w sklepie...

...ale również przy zakupach w internecie, wypłatach gotówki z bankomatów czy wpłatach gotówki we wpłatomatach. Technologia rozwija się naprawdę szybko. Tak więc w coraz większej liczbie miejsc jesteśmy już w stanie płacić jednorazowym kodem BLIK. Jeśli nie mamy pewności, czy w danym sklepie bądź terminalu udostępniono taką możliwość wystarczy zapytać bądź poszukać naklejki z logiem BLIK.

Jeśli mamy pewność, że jest obsługiwany, to pora przystąpić do płatności. Pierwszy raz może być problematyczny. Z każdym kolejnym będzie tylko lepiej. Płatność - przy odrobinie wprawy zajmuje kilka sekund, tak jak kartą i wpisywaniu kodu PIN.

Jak płacimy?

Realizacja płatności polega na wykorzystaniu jednorazowego kodu, który składa się z 6 cyfr. Jest on ważny przez dwie minuty. To wystarczająco czasu, by wypłacić pieniądze z bankomatu czy zapłacić za zakupy. Jeśli jednak kod straci ważność, możliwe jest wygenerowanie kolejnego. Nic to nie kosztuje. Będąc już w sklepie, blisko kasy musimy zalogować się do aplikacji mobilnej i wygenerować kod. Następnie informujemy kasjera o chęci zapłacenia za zakupy kodem BLIK. Kiedy na terminalu wyświetla się miejsce do wpisania kodu, przepisujemy 6 cyfr z aplikacji i naciskamy zielony przycisk. W aplikacji pojawi się komunikat czy akceptujemy transakcję. Sprawdzamy kwotę i naciskamy "akceptuj" jeśli wszystko się zgadza, albo "x" jeśli mamy zastrzeżenia. Kilka chwil później transakcja będzie zrealizowana a my dostaniemy potwierdzenie i paragon. W przypadku kwot powyżej 50 zł, konieczne będzie potwierdzenie transakcji dodatkowo kodem, którym logujemy się do aplikacji mobilnej.

Wypłata z bankomatu

Podobnie postępujemy w przypadku wypłaty gotówki z bankomatu. Szukamy przycisku do BLIK. W niektórych bankomatach możliwość ta jest ukryta w zakładce "wypłata bez karty", w innych znów wyświetla się "wypłata kodem BLIK". Naciskamy. Postępujemy zgodnie z procedurą. Zamiast kodu PIN, wpisujemy kod BLIK. W aplikacji mobilnej potwierdzamy transakcję, sprawdzając najpierw wysokość wypłaty. Za chwilę bankomat wypłaca pieniądze.

Bezpieczeństwo wypłaty

Zaletą kodu BLIK jest jego czasowa przydatność. Nawet jeśli ktoś podejrzy kod, to na nic on się mu nie przyda. Po pierwsze wygaśnie za 2 min, po drugie - dodatkowe potwierdzenie transakcji w aplikacji jest wymagane. Kodem, tj. bez użycia karty płatniczej, można także wypłacać pieniądze z bankomatów, co eliminuje zagrożenie zeskanowania karty czy innych działań mających na celu wyłudzenie danych.

BLIK to nie jedyna możliwość na realizację płatności. Dostępnych na rynku produktów jest wiele. Każdy może znaleźć - w zależności od potrzeb i oczekiwań - produkt dla siebie. Warto przy tym pamiętać, że niezależnie od tego, czy korzystamy z karty zbliżeniowej, wpisujemy kod PIN lub płacimy telefonem, zawsze musimy zachować ostrożność i przestrzegać zasad bezpieczeństwa.

Więcej o dostępnych metodach i produktach płatniczych, a także jak prawidłowo z nich korzystać możesz przeczytać tutaj.

bk

Dowiedz się więcej na temat: BLIK | płatności mobilne | płatności zbliżeniowe
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy

Partnerzy